Recenze - Hunger games - Aréna smrti

Rok vydání: 2010
Film: Katniss - Jennifer Lawrence, Peeta - John Hutcherson, Hurikán - Liam Hemsworth (2012)

Vítězství znamená slávu a bohatství.
Prohra znamená jistou smrt.
Hladové hry začínají...
Dokázali byste přežít v divočině, když se všichni snaží o to, abyste nespatřili další úsvit?
V troskách země, kdysi známé jako Severní Amerika, se rozkládá Panem s nablýskaným hlavním městem Kapitolem a dvanácti okolními kraji. Kapitol jim vládne krutou a tvrdou rukou a udržuje si jejich poslušnost tím, že je nutí, aby každý rok vysílaly jednoho chlapce a jednu dívku ve věku mezi dvanácti a osmnácti lety jako účastníky Hladových her – boje na život a na smrt živě přenášeného televizí.
Šestnáctiletá Katniss Everdeenová, která bydlí sama se svou matkou a mladší sestrou, považuje účast ve hrách za rozsudek smrti, když se nabízí jako dobrovolnice, aby nahradila svou sestru, jejíž jméno bylo vylosováno pro letošní ročník. Katniss se ale už v minulosti ocitla na pokraji smrti – a je odbornicí na přežití. Aniž by chtěla, stává se soutěžící. Má-li však vyhrát, musí učinit řadu rozhodnutí, která staví přežití proti lidskosti a život proti lásce.

Panem je rozdělený na 12 krajů a hlavní město Kapitol. Každý kraj je zaměřen na určitou výrobu. Ale všechno, co obyvatelé Panemu vyrobí nebo vypěstují, musí odevzdat Kapitolu, kde lidé žijí v luxusu, zatím co ti v krajích strádají. Takže byly zavedeny příděly oleje a obilí, které mohou občané vyměnit za oblázky, které vloží do osudí Hladových her. (Jejich jméno tam pak bude víckrát - větší "šance" na vybrání).  Byl i třináctý kraj, ale ten Kapitol srovnal se zemí, protože se v něm lidé bouřili. A "na památku" toho, každý rok pořádá Kapitol Hladové hry. Tentokrát je to už 74. ročník. Z každého kraje se vylosují dva splátci - dívka a kluk mezi dvanácti a osmnácti roky. Ti pak spolu bojují v aréně na život a na smrt do doby, než zbude pouze jeden - vítěz.

Katniss Everdeenová, hlavní hrdinka, je šestnáctiletá dívka, které žije ve sloji ve dvanáctém kraji. Tento kraj je zaměřený na hornictví. Katniss má dvanáctiletou sestru Primrose a už několik let zajištuje obživu rodiny, protože její otec zemřel při důlním neštěstí a její matka po jeho smrti psychicky zhroutila. Ještě před smrtí ji její táta učil lovit a střílet z luku. Teď pokračuje v doprovodu svého kamaráda Hurikána.

Každý rok na Den sklizně se všichni sejdou na hlavním náměstí "dvanáctky", kde budou losovat splátce. Podle tradice dívky první. Vylosovali Prim. Přestože měla v osudí pouze jeden lístek se svým jménem. Katniss to tak nemohla nechat a přihlásila se místo ní.

Jako mužský splátce byl vybrán Peeta Melark, syn pekaře. Katniss mu vděčí za život - v době největšího
hladu jí dal chleba a tím zachránil ji i celou její rodinu. V té době se do ní zamiloval a miluje ji stále. Nikdy jí to ale neřekl, až na představování splátců v Kapitolu. Tam je každé dvojici z jednotlivých krajů přidělen tým se stylistou, kteří je upraví a oblečou do šatů, které vystihuje zaměření jejich kraje. Katniss s Peetou zazáří v ohnivém obleku. Všichni si tak zapamatují Katniss jako dívku v plamenech nebo reprodrozda, jehož brož měla na šatech.

Od té doby hrají milenecký pár, teda Katniss. Potom všichni několik dní trénují to, co každý umí nejlépe (Katniss střelbu lukem) a cokoli dalšího, co se jim může v aréně hodit. (Poznávání jedlých rostlin, vázání uzlů, rozdělání ohně..)

A pak je přesunou do arény. Každý rok je jiná, nikdo neví, co to bude tentokrát, kromě tvůrců her a prezidenta celé země - Snowa.

Postavy

Katniss Everdeenová - moje oblíbená postava. :) Jejím nejlepším kamarádem byl Hurikán, s kterým byli, zejména při lovení, sehraná dvojka. Trochu jsem si pak litovala, když se ocitla v zamilovaném trojúhelníku s Hurikánem a Peetou. Ona nevěděla, koho miluje sama. Hurikána znala už pár let a pak se objevil Peeta, který před očima všech, řek, že ji miluje už od dětství.
Peeta Melark - dlouho jsem se nemohla rozhodnout, jestli mám radši Hurikána nebo Peetu. Pak ale aspoň pro mě vyhrál Peeta. Proč? Protože je strašně hodný, milý a celkově má úžasnou povahu. Nejdřív jsem viděla film, což mě asi taky trochu ovlivnilo (je nádherný :)). Ale tak jako tak ho mám nejraději. Když zachránil Katniss a její rodinu tím, že jí dal chleba, a pak přiznal, že ji od té doby miloval, bylo nádherné.. Od začátku jsem mu fandila a doufala, že získá Katnissino srdce.

Hurikán (ve filmu - Gale) Hawthorne -  mám ho taky samozřejmě ráda, ale asi jinak a míň než Peetu. V knize je popsaný jako velký krasavec :), ale jeho povaha mi už tak moc nesedí. Je strašně vznětlivý, tvrdohlavý a žárlivý (taky miluje Katniss). Já ví, má těžký život a tak, ale ... Taky má vlastnosti, pro které ho mám ráda. Shání obživu pro svou rodinu, bez něj by nepřežila. A je taky velkou oporou pro Katniss. Jak při lovení, tak i v jiných věcech. Jeho otec taky umřel spolu s Katnissiným otcem při důlním neštěstí.

Primrose Everdeenová - neboli Prim, malá sestra Katniss. Protože ji vylosovali, Katniss se za ni přihlásila jako dobrovolník, protože věděla, že oona by tam určitě zemřela. Jejich matka je léčitelka a Prim jí pomáhá a brzo už také léčí lidi

Haymitch Abernathy - na něho samozřejmě nesmím zapomenout. Sice je velký piják, ale když zrovna není na mol, je podle mě super. Je to jediný vítěz Hladových her ve dvanáctém kraji a tak se stal něčím, jako učitelem pro Peetu a Katniss. Připravoval je na všechno, co se jim může stát, i když neví, do jaké arény se dostanou.

A moje vlastní hodnocení. O knize jsem četla spoustu recenzí, které ji chválily a nevěděla jsem, co od ní mám čekat. ALE NEZKLAMALA MĚ!! Četla jsem ji jedním dechem, a i když jsem díky filmu věděla, jak první díl skončí, naprosto jsem si to užila.
Strašně jsem byla zvědavá, jaký bude vztah mezi Katniss a Peetou.
Ten nápad, postavy no prostě všechno mě uchvátilo. :) Kniha se stala bestsellerem a já ji doporučuji všem. Na knize není nic, co bych jí vytkla.

5 hvězdiček