neděle 19. ledna 2014

Recenze - Hvězdy nám nepřály

Autor: John Green
Počet stran: 240
Nakladatelství: Knižní klub
Rok vydání: 2013

Zajímavá a citlivá knížka o šestnáctileté Hazel, která trpí rakovinou a sblíží se s Augustem, jemuž se podařilo tuto nemoc překonat. Ti dva mladí lidé se výborně doplňují, a navíc je spojuje originální pohled na život i na chorobu, která je postihla. „Nejvtipnější smutný příběh“ je napsán s mimořádným smyslem pro humor a sarkasmus a díky autorovu vyprávěčskému talentu vyznívá velmi působivě.

Postavy
Hazelini rodiče - nevím co je horší. Jestli mít rakovinu nebo mít dítě s rakovinou. Každopádně oboje je opravdu dost hrozné. Její máma přestala chodit do práce, aby se mohla starat o Hazel.
Izák - Gusův kamarád, který v průběhu knihy oslepl po operaci i na druhé oko, protože se mu vrátila vzácná rakovina oka. Přivedl do podpůrné skupiny svého kamaráda Guse.

Začátek děje
Na tuto knihu už bylo napsáno tolik recenzí a komentářů a všechny ji vychvalovaly až do nebe. Po přečtení se k nim musím přidat i já. Je to knížka o rakovině, ale především o vzájemné lásce a naději. Naději, že přežijete nemoc po boku s člověkem, kterého milujete.

Rakovina je nemoc, které si nevybírá. Prostě ji buď máte nebo ne. Hazel Grace Lancasterové už v jejích třinácti letech diagnostikovali rakovinu štítné žlázy a už jsou to tři roky, co v ní ta rakovina je. Má metastázy v plicích, takže jejím pomocníkem je její kyslíková bomba Filip, která ji pomáhá dýchat. Její neoblíbenější knížka je Císařský neduh. Mamka ji nutí chodit na podpůrnou skupinu, kterou vede Petr. Pokaždé poslouchá znova a znova, jak mu rakovina vzala koule, ale vzchopil se. Chodí tam děti a teenageři, kteří mají také rakovinu. Jednoho dne tam uviděla nového kluka. Je krásný, štíhlý a svalnatý.

August Waters. Nebo Gus měl osteosarkom, který mu vzal jednu nohu, ale už je přes rok BPR - bez příznaků rakoviny. Přišel tam kvůli svému kamarádovi Izákovi, který má vzácnou rakovinu oka a bude muset na druhou operaci, po které úplně oslepne. (Teď vidí už jenom na jedno oko). Hazel hned zaujal. Po skončení skupiny vyšli ven a povídali si. Je mu sedmnáct, a má rád metafory. Dává si cigarety do úst, ale nenechává je zabíjet. Oba si ohromně rozumí, a mají stejný smysl pro humor. Hazel Gus přitahuje, ale nechává si odstup.

A začíná velká láska. K tomu není co dodat. Pořád doufáte, že to bude happyend. Kdyby to bylo v normálním životě, byli by spolu šťastný až do smrti. Ale brání jim v tom rakovina.

Vlastní hodnocení. Já nejsem brečící typ. I u sebevíc smutných knížek nebo filmů nebrečím. Nevím proč. Ale toho je první kniha, u které mi opravdu tekly slzy, až jsem nemohla skoro číst, protože jsem nic neviděla. Kniha mě neskutečně zasáhla a myslím, že na ni dlouho nezapomenu. Už teď je pro mě jedna z mích nejoblíbenějších knih. Myslím si, že je kniha určena pro širokou veřejnou, Rozhodně to není nějaký obyčejný zamilovaný románek pro holky.

A až ji budete dočítat, najděte si někoho blízkého na obejmutí, protože to opravdu budete potřebovat. Věřte mi.

Knize nejde dát jiný počet hvězdiček než 5/5 a i to je málo!!

Plakát k filmu, který se začal natáčet v roce 2013