Recenze - Svědkyně ohně

Překladatel: Azita Haidarová
Počet stran: 521
Série: Případy komisaře Jonny Linny #3

Máte pocit, jako když vás strhne proud. Polapí vás a sotva můžete dýchat.

Dagens Nyheter

***
Inspektor Joona Linna již strávil na místě činu více času než kterýkoli jiný detektiv. Stále však má pocit, že mu něco uniklo. Hledí na dívku v posteli. Obličej má zakrytý rukama, jako by si hrála na schovávanou. Celý pokoj je od krve, na jejím útlém těle však není jediná kapička. Joona pozoruje mrtvolu, prodlévá u každého detailu a přemýšlí. Je to vlastně ještě dítě, ale osud ji zavedl až do tohoto pokoje, do střediska speciální péče pro mládež. Možná měla jen smůlu na rodiče a pěstouny. Možná si mysleli, že tu bude v bezpečí…

Policie při vyšetřování komplikovaných případů občas využívá i pomoci spiritistických médií, není však známo, že by takováto spolupráce někdy přinesla ovoce. Proto když na linku pro veřejnost zavolá Flora Hansenová a tvrdí, že ji navštívil duch zavražděné dívky, nikdo jí nevěnuje pozornost.

Hon na pachatele je plný nečekaných zvratů. Každá nalezená odpověď vede k dalším záhadám. Ačkoli pátrání dospělo do mrtvého bodu, policie telefonáty Flory Hansenové nadále ignoruje. Nejprve za svou informaci žádala peníze, nyní však jen úpěnlivě prosí, aby ji vyslechli…

***

Tahle knížka je naprosto neuvěřitelná. Před chvilkou jsem ji dočetla a mám obrovskou chuť vrhnout se na poslední díl série Případy detektiva Joony Linny. Četla jsem ji tak zhruba před pěti měsíci a moc si toho z ní nepamatuji. Ale teď se vrátím zpět ke Svědkyni ohně.

Hned na začátku vás kniha naprosto vtáhne do děje. Přestože má 521 stran, přečetla jsem ji za několik dní. Stránky prostě ubíhají velmi rychle a jak se blížíte ke konci, tempo se ještě zvětší. Strašně moc se mi líbila, ten příběh, popis děje... A jako obvykle jsem až do zlomového momentu nevěděla, kdo je vrahem. Hlavní postavou (kromě Jonny Linny) je patnáctiletá dívka Vicky. Jsem stejně stará, proto mi byla asi ještě bližší. A Jonna, ačkoli nebyl hlavním vyšetřovatelem, ale pouhým pozorovatelem, opět všem ukázal, že má pravdu a vyvedl všechny z hrozného omylu.

Já už prostě nevím, co bych vám o knížce mohla ještě říci, teda napsat. Od začátku do konce byla úžasná, byla jsem do ní zažraná a po přečtení jsem ze šoků, které si pro vás autoři připravili, málem dostala infarkt. (Lars Kepler je pseudonym pro manžele Ahndorilovi). Posledním několik kapitol už s dějem knihy moc nesouvisí, spíš mají úkol navnadit vás na poslední díl. A to je jim na 120% povedlo. Ještě jedna věc, která se mi líbí na všech knihách série. Kapitoly jsou velmi krátké. Některé mají jen třeba dvě stránky, jiné jsou samozřejmě trochu delší. A díky tomu máte ještě větší chuť hned začít číst další kapitolu a ještě hůře se pak od knihy odtrháváte.

Knihy v sérii na sebe přímo nenavazují, je to volné pokračování. Jediná věc, která je spojuje je osobní život Jonny. A ten je naprosto neuvěřitelný. Tak teď doufám, že jsem vás na Svědkyni ohně navnadila, vlastně na celou sérii. A že teď jedna moje výčitka vás nedoradí. Kniha má kriminální nebo detektivní žánr, chcete - li. A když se v ní ocitne romantika, tak mně to dost vadí. Tím, že se tam někdo s někým vyspí, byť je to zmíněné (naznačené) i třeba jen na několika řádcích, mi prostě v knížce vůbec nesedí. A to tak bylo ve všech dílech. Kdyby si autoři tyto pasáže odpustili, kniha by byla, podle mě, ještě více originálnější. Zvláště v dnešní době, kdy je sex ve všech knížkách. (Nebo téměř ve všech, a tam kde není, je to velmi příjemná změna..)

Každopádně, tato výtka nic nemění na mém konečném hodnocení. A myslím, že Svědkyně ohně je typ knihy, jaká se může číst napříč generacemi.

5 hvězdiček

***

Lars Kepler je pseudonym, za kterým se skrývají Alexandra Coelho Ahndorilová (nar. 1966) a její manžel Alexander Ahndoril (nar. 1967). Oba mají rádi thrillery a rozhodli se vytvořit sérii detektivních románů, které by nebyly spojovány s jejich dosavadní tvorbou (Alexander je například autorem diskutované knihy o Ingmaru Bergmanovi The Director). Román Hypnotizér (moji recenzi najdete tady) se stal mezinárodním bestsellerem (i když pro mě ne... :) ), jen v Čechách se prodalo přes padesát tisíc výtisků. Chystá se jeho filmové zpracování. Svědkyně ohně je třetí díl románové série.

P.S.: Recenze na první díl - Hypnotizér, recenze na druhý díl - Paganiniho smlouva

Zdroje: obálka + anotace, zahraniční obálky, fotka autorů + info