Recenze - Achilleova píseň

Nakladatelství: Host
Překladatel: Tomáš Kačer
Rok vydání: 2014
Počet stran: 368

Millerová zkombinovala vzdělanost s fantazií, aby přetvořila nejznámější válečný epos do svěžího, emocemi nabitého strhujícího příběhu. -  The Independent

Řecko v časech hrdinů. Patroklos, nešikovný mladý princ, byl vyhoštěn do království Fthie, kde žije přehlížen ve stínu krále Pelea a jeho zlatovlasého syna Achillea.
Achilleus, „nejlepší ze všech Řeků“, je vším, čím Patroklos není — silný, krásný, syn bohyně —, a jejich cesty se nikdy neměly zkřížit. Jednoho dne ho však Achilleus vezme pod svou ochranu a brzy se z nich stanou přátelé. Vzdělávají se v umění války a medicíny a z jejich pouta vznikne něco mnohem hlubšího — k nelibosti Achilleovy matky Thetidy, kruté mořské nymfy.
Když přijde zpráva, že byla unesena Helena Spartská, jsou řečtí muži vyzváni, aby šli do války proti Troji. Achilleus se připojí, sveden příslibem slavného osudu. Patroklos, zmítaný láskou a strachem o svého přítele, následuje Achillea do války, aniž tuší, jak krutá zkouška je čeká.
Toto dojemné a originální ztvárnění trojské války je zničujícím příběhem lásky a soupeření mezi bohy a lidmi. Hlavní zápas se však odehrává mezi nelítostnou ctižádostí a touhou lidského srdce po míru.

Autorka řekla, že se inspirovala především z Homérových eposů Illiada. Však kdo by také neznal příběh o Achilleovi, ale v knize se dostáváme téměř do jiných končin. I když by si asi všichni mysleli, že hlavní postavou bude Achilleus, není tomu tak. Hlavní postavou i vypravěčem se stává mladý Patroklos, pozdější přítel poloboha Achillea. Vzniká sugestivní příběh, ve kterém se dozvíte spoustu nových věcí k tomuto příběhu.

Patroklos je pravý opak Achillea. Je slabý, bledý, není pěkný a nevyniká ani ve hře na lyru či ve zpěvu. Je Achilleus polobůh, odmalička je krásnější, silnější, obratnější v boji i ve zpěvu než ostatní. Však také jeho matka, mořská nymfa Thetis, se za něho neustále přimlouvala u samotného vládce bohů Dia. Ale byla také proti jeho vztahu s Patroklem.
synem bohatého krále, ale protože nešťastnou náhodou zabije chlapce, je poslán do vyhnanství do malého království Fthie, kde je Achilleus synem krále. Nejdříve si ho nikdo nevšímá a ostatní chlapci se s ním nebaví, pak na něho narazí sám království syn a stávají se z nich přátelé až do konce života. Protože je

Sice mě Achilleova píseň bavila, ale nevtáhla mě do sebe a já nebyla "přinucena" ji číst jedním dechem. Než jsem se do ní pustila, našla jsem si pár recenzí a všechny ji vychvalovali do nebe. Já je chápu. Každý člověk se na vše dívá jinak a tak je to i u knih. Na druhou stranu jsem se dozvěděla spoustu nových věcí o tomto příběhu a jsem za ně ráda. Na konci knížky je seznam všech postav a nějaké informace k nim. Sice jsem to zjistila až po přečtení, ale úžasně to pomůže k zorientování se mezi postavami, protože je jich tam opravdu mnoho.

Na samotném příběhu mě asi nejvíc hned na začátku zarazil fakt, že holky se tam vdávaly třeba ve dvanácti nebo třinácti a klukům při ženění taky nebylo o moc víc. Ale už je to přece jenom pár let zpátky... Ačkoli moje hodnocení nebude úplně vysoké, tak si myslím, že tuto knihu stojí zato si přečíst a udělat si na ni vlastní názor.

A ta obálka je naprosto úžasná, podle mě nemůže být v žádném ohledu lepší!

Byl také natočen film Trója. Sice není podle této knížky, ale myslím, že stojí zato. Achillea hraje Brad Pitt.

3 hvězdičky

Děkuji nakladatelství Host za poskytnutí recenzního výtisku. Knihu si můžete koupit zde.

***
Madeline Millerová (1978) se narodila v Bostonu, vyrostla v New Yorku a Filadelfii. Na Brownově univerzitě vystudovala latinu a klasickou řečtinu, při studiu na Yaleově univerzitě se specializovala na adaptaci klasických textů do moderní podoby. Deset let vyučovala na střední škole latinu, klasickou řečtinu a Shakespeara. V současnosti žije, učí a píše v Cambridgi v Massachusetts.Achilleova píseň je jejím prvním románem. V roce 2012 získal cenu Orange za beletrii psanou ženami a umístil se v žebříčku bestsellerů New York Times. V současnosti se překládá do více než dvaceti jazyků.

Zdroje: ze stránek nakladatelství Host, obrázek Řeka