středa 25. června 2014

Recenze - Legenda

Autor: Marie Lu
Nakladatelství: Cooboo
Překladatel: Tomáš Bíla
Rok vydání: 2013
Počet stran: 280
Série: Legenda #1

Na území, kde se kdysi rozprostírala západní část Spojených států, se nyní nachází Republika – stát, který je v nikdy nekončící válce se svými sousedy. Patnáctiletá June se narodila v jedné z nejbohatších čtvrtí v Republice, je zázračným dítětem a připravuje se na závratnou kariéru v nejvyšších vojenských kruzích. Stejně starý Day se naproti tomu narodil ve slumu a už ve svém mladém věku je nehledanějším zločincem Republiky. 

Oba pocházejí z naprosto odlišných světů a zdá se, že se snad ani nepotkají...



Patnáctiletý Day je nejhledanějším zločincem Republiky. Není sice tím nejnebezpečnějším; jeho trestní rejstřík většinou vyplňují krádeže a přepadení na ulici. Ale snaží se svrhnout Vládu, takže je na jeho dopadení vypsána vysoká odměna. Po tom, co neprošel Zkouškou, utekl a musí se skrývat. Krádežemi živí jak sebe, tak i svou rodinu - matku a staršího bratra Johna i mladšího Edena. (Jeho rodina si myslí, že je mrtvý, kromě Johna). June je jeho naprostý protiklad. V testu získala jako jediná v celé historii 1500 bodů, takže má otevřenou cestu k nejlepšímu vzdělání v zemi a všichni předpokládají, že v budoucnu bude mít vysoký post v armádě. Nemá nikoho jiného kromě svého bratra Metiase, který je poručíkem ve vojsku. Jednoho dne je však zabit při hlídce v nemocnici a June je stůj co stůj rozhodnutá, chytit jeho vraha. A všechny stopy vedou přímo k Dayovi. Opravdu je vrahem Day? Co všechno se stane a za jakých událostí se setkají? To a ještě něco navíc se dozvíte v úžasně poutavém příběhu.

V okamžiku, kdy je June oznámeno, že Metias již nežije, mi jí bylo strašně líto. Už neměla vůbec nikoho a tak mi nepřišlo zvláštní, že se upnula k myšlence chytit vraha a pomstít se. Jenom jsem se trochu divila, že jí nezařídili nějakého zástupce nebo nevím koho, prostě dál bydlela v jejich bytě a akorát vykopala válečnou sekeru...

V poslední době jsem přečetla poměrně hodně dystopií a tudíž jsem měla na Legendu docela vysoké nároky. A nezklamala, sice jsem z ní nebyla odvařená jako třeba z Divergence, ale čtení jsem si užívala. Kniha mě vtáhla do děje hned na začátku a přečetla jsem ji asi za dva dny. Dějová linka plynula velice rychle a nikde se nezadrhávala. Příběh je vyprávěn z pohledů obou hlavních hrdinů - Daye a June. Tento způsob mi hodně vyhovuje, protože mám možnost poznat myšlenky a názory více postav, ne jenom jedné. Hlavní hrdinové mi byli hodně sympatičtí, jenom jsem nemohla trochu skousnout, že jim je pouze patnáct. Na to, co dokázali, by museli být o pár let starší. Ale asi mi to vadilo taky proto, že mně je už šestnáct, a nedokážu si představit, jak bych něco takového dělala. Ale přece je to dystopie, takže předpokládám, že se to nestane. :)

Legenda je taky vhodná pro ty, kterým vadí několika set stránkové knihy, protože má jenom něco kolem 280 stran a navíc jsou písmenka poměrně velká, takže ji přečtete za velmi krátkou dobu. Doma mám taky druhý díl - Fenomén - a třetí - Šampión. Konec jedničky mě na dvojku hodně navnadil, tudíž se nemůžu dočkat, až se do nich o prázdninách pustím.

Když to shrnu, tak čtení jsem si užila, bavilo mě a rozhodně knihu doporučuji každému, kdo má rád dystopie a knihy young adult. Není to pro mě úplná bomba, ale oblíbila jsem si ji.

Hodnocení
4 hvězdičky


Celá série má naprosto úžasné obálky! Souhlasíte? (Ale nejvíc se mi asi líbí Legenda..) A co vám?
Fenomén je druhý díl a Šampión třetí.

***

Marie Lu se narodila nedaleko Šanghaje, když však začala studovat v USA na University of Southern California, usadila se v kalifornské Pasadeně. Zde žije se svým přítelem, čivavou a dvěma Welsh Corgi Pembroky, což jsou neuvěřitelně roztomilí a hraví pejsci.
Předtím, než se začala věnovat psaní na plný úvazek, pracovala jako umělecký ředitel ve společnosti věnující se vývoji videoher. Píše knihy pro mladé a zaměřuje se především na dystopie (fiktivní společnost, která se vyvinula špatným směrem – často do diktatury), což je trochu paradox, protože se narodila v Orwellovském roce 1984. Její prvotina Legenda je součástí stejnojmenné trilogie a odehrává se v temné budoucnosti, kdy jsou Spojené státy rozděleny mezi dva soupeřící národy.




***

Trailer - sice je napsáno, že je ke knize, ale hodně podobný jsem viděla i k filmu, kde se zatím vybírají herci. :)



A na konec - všechny díly pohromadě. :)





Zdroje: anotace, fotka autorky + její životopis

6 komentářů:

  1. Já si chci celou sérii přečíst. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Tak to jsem moc ráda. Až nějaký díl přečteš, tak budu moc ráda, když mi napíšeš, jak se ti líbila. ;-)

    OdpovědětVymazat
  3. Jsem zvědavá,co napíšeš o druhém dílu.Nebylo by od věci napsat,od koho je.Nebo přidat ukázku.:))))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To si ještě chvilku počkáš. ;-) Ale, SAMOZŘEJMĚ!!, že tam napíšu, od koho ji mám. :D Jo, a ty ukázky - pořád na ně zapomínám, zvlášť teď... Pošli na fb. :)

      Vymazat
  4. vyzerá to fakt dobre , rád by som si to prečítal :) a tie obálky sú tiež super

    OdpovědětVymazat

Budu ráda, když se se mnou podělíte o svůj názor. :) Díky vašim radám můžu blog neustále vylepšovat. Každých pár slov od vás mi udělá obrovskou radost. Moc vám děkuji. :D