středa 24. září 2014

Recenze - Chlapec v pruhovaném pyžamu

Originální název: The Boy in The Striped Pyjamas
Autor: John Boyne
Nakladatelství: BB/art
Překladatel: Jarka Stuchlíková
Rok vydání: 2008
Počet stran: 166




Kdyby se Bruno narodil v našem století, nic z toho by se nestalo. A nic by nestalo, ani kdyby se narodil o pouhých 10 let později. Ale stalo se... Vraťme se ale na začátek.







Devítiletý Bruno žije se svou starší sestrou XXX - říká jí Beznadějný případ - a rodiči v Berlíně. Ale není to klasická rodina. Jeho otec má totiž vysoce postavené místo v armádě. Na tom by taky nebylo zase až tak moc divného, kdyby se ale nepsal rok 1943 a neprobíhala 2. světová válka.

Tak tedy, Bruno až do svých 9 let žil v Berlíně a měl naprosto normální dětství. Spolu s třemi kamarády na "život a na smrt" si celé dny hrál na ulicích a jediná jeho starost byla, jak se vyhnout své starší sestře. Ale pak se celý jeho svět změnil. Hned potom, co byl u nich "Fíra" (chápejte Adolf Hitler - führer, nevím, proč mu v knize říkali takto...) na večeři, začala jejich služebná balit všechny jeho věci a pár dnů na to jsou již v novém domě. V nesmírné blízkosti od koncentračního tábora Auschwitz [oušvic] v Polsku. Jeho otec tento tábor totiž dostal na povel. Bruna nesmírně trápilo, že je tam sám a nemá s kým podnikat dobrodružné výpravy. Tak se na ně začal vydávat sám, podél vysokého plotu s ostnatým drátem. Když došel až na jeho konec (toho plotu), uviděl zde sedět malého chlapce.

***
Při všech těch úvahách ho nohy nesly až k té vzdálené tečce, z níž se mezitím stala skvrna a ze skvrny se rychle udělala kaňka. A z kaňky se záhy stala figurka, a když Bruno přišel ještě blíž, zjistil, že to není ani tečka, ani skvrna, ani kaňka, ani figurka, ale postava. Byl to chlapec.
Chlapec v pruhovaném pyžamu, str. 85
***

Takto se tedy Bruno seznámil se Šmuelem. Jak čas ubíhal, Bruno již dávno zapomněl na svoje přátele v Berlíně. Zato se teď opravdu skamarádil se židovským chlapcem. Nosil mu jídlo a dlouhé hodiny si povídali. Víc už toho k ději neřeknu, musím vám taky nechat něco utajené...

Před přečtením samotné knihy jsem několikrát viděla film. (To jsem ještě nevěděla, že je i nějaká kniha.) A strašně moc se mi líbila a když jsem objevila knihu, musela jsem si ji samozřejmě přečíst.
Musím říct, že film i kniha jsou si velmi podobní. Ale obávám se, že v hodnocení nebudu úplně objektivní, protože je to něco úplně jiného, když vidím film jako první a když ne.
Ale snad se mi to aspoň trochu povede. Příběh je vyprávěn er-formou. Docela se mi líbilo, že má kniha pouze 166 stran. Jednak je to fajn, oproti většině dnešních knih, které mají aspoň 300 - 400 stránek, ale hlavně ten děj není zbytečně natahovaný. Prostě tam najdete všechno důležité a na nepodstatné věci nenarazíte. Kniha se četla skoro sama a opravdu rychle jsem byla na konci. Hlavní dětská postava byla skvělá. Konečně jsem si mohla odpočinout od "dospěláckých" starostí o životě a lásce vůbec a bavila jsem se jenom tím, jak si malý chlapec stěžoval, že se v novém domě, na rozdíl od toho starého, nemůže klouzat po zábradlí.

Bruno mi přirostl k srdci a ten konec mě vždycky úplně rozseká. V knize to nebylo tak markantní jako u filmu (u kterého mi je často do breku), ale i tak to bylo opravdu smutné. Tato kniha nám také nabízí jiný pohled na druhou světovou válku, přesněji na jeden koncentrační tábor. A přestože Bruno ve svém nízkém věku nemůže pochopit všechny špatnosti, které se tam udály, vidí, že němečtí vojáci nemají ty kluky a muže v "pruhovaných pyžamech" rádi, ale nemůže pochopit, proč na ty Židy tak křičí a bijí je.
To by bylo k této knize asi všechno, pokud vás trochu zaujala, rozhodně si ji přečtete. A pokud neradi čtete, podívejte se alespoň na ten film. Obě zpracování rozhodně stojí za to. Dávám knize  4,5 hvězdiček.

***
John Boyne se narodil v roce 1971 v Dublinu v Irsku. Studoval literaturu (Trinity College v Dublinu) a kreativní psaní na Univerzitě v Jižní Anglii. Celkem napsal 9 románů pro dospělé a 4 romány pro děti. Mezi ně patří i kniha Chlapec v pruhovaném pyžamu, které se prodalo více jak 6 miliónů výtisků po celkém světě a stala se New York Times no. 1 Bestseller. Několik jeho knih je zfilmovaných.









***
Filmový trailer 
(je sice v angličtině, ale tento původní se mi líbí více, tady si můžete pustit ten český).



Zdroje: obálka, obrázek 1, fotka autora, životopis - přeložila jsem ho z oficiálních stránek autora

2 komentáře:

  1. Vôbec som netušila, že je aj kniha :O film je však pekný. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Mě se také kniha velice líbila, ale moc si ji nepamatuji, protože jsem ji četla když mi bylo devět. :)

    OdpovědětVymazat

Budu ráda, když se se mnou podělíte o svůj názor. :) Díky vašim radám můžu blog neustále vylepšovat. Každých pár slov od vás mi udělá obrovskou radost. Moc vám děkuji. :D