Recenze - Čarodějův synovec

Rok vydání: 2005 (kniha z boxu, kterou jsem četla já - Třetí dotisk 2. vydání, 2012)
Počet stran: 208
Série: Letopisy Narnie

NARNIE ... kde žijí mluvící zvířata ... kde číhá zlá čarodějnice ... kde se chystá zrození nového světa.

C. S. Lewis je muž, který vnesl hodiny a hodiny radosti do tolika dětských životů.

The Boston Globe

Tak tedy, Polly se díky Digoryho vypočítavému strýčku a žlutému prstenu ocitne v jiném světe. Vlastně na místě, kolem kterého je spousta světů. Je to krásný palouček se spoustou jezírek a lesem. To ovšem Digory, když Polly zmizela, nevěděl, a tak se rozhodl, že ji půjde zachránit. Ale když už oba byli v tom "mezi" světě, rozhodli se, že ho trochu prozkoumají. A tím to vlastně začalo. Omylem se dostali do kouzly spoustaného království, omylem Digory zazvonil na zvonek, jehož hlas probudil zlou královnu, omylem se i s ní vrátili do Londýna, aby pak nakonec mohli sledovat vznik nového světa. Světa, jehož sám velký Aslan probudil od spánku...

Čarodějův synovec mi připadá téměř jako pohádka, alespoň oproti těm knihám, které teď většinou čtu. A nevím, jestli má cenu to s jinými knihami porovnávat. Ale já mám už od malička pohádky ráda, takže kniha se mi líbila poměrně hodně a těch 200 stran uteklo jako voda. Děj je propracovaný do posledního detailu a je fajn, že má pouze 200 stránek. Dozvíme se všechno podstatné (třeba jak vlastně ta Narnie vznikla - to je hlavní dějová linka tohoto pilotního dílu) a není tam ta zbytečná omáčka, kterou najdeme, no přiznejme si to, téměř všude.

Příběh je vyprávěn er-formou a musím říct, že je velmi vtipný. Stránky plynuly jako voda v řece a než jsem se nadála, byl konec. A už teď se moc těším, až se dostanu k pokračování - ke knize Lev, čarodějnice a skříň, kde se poprvé objeví ti známí čtyři sourozenci. (Petr, Zuzana, Edmund a Lucinka). K jednotlivým knihám této série asi nebudu psát moje klasické recenze, ale spíš něco kratšího, na způsob tohoto článku. Co na to říkáte? A dlouho jsem si nevěděla rady s hodnocením, takže na rozjezd dám 68%. (Což znamená, že to jsou hodně dobré 3 hvězdičky, protože hranici mezi 3 a 4 hvězdičkami jsem si nastavila na 70%.) A ano, jak jste si všimli, chci zkusit procentuální hodnocení. Jste pro nebo mám zůstat o klasických hvězdiček?? :)

***
Děkuji nakladatelství Fragment, za poskytnutí recenzního výtisku. Já jsem získala box a v něm celou sérii, ale můžete si koupit i jednotlivé díly. Tady najdete ten první.

***

Clive Staples Lewis znám jako C. S. Lewis (29. listopadu 1898, Belfast – 22. listopadu 1963, Oxford) byl irský spisovatel, jeden z nejúspěšnějších autorů moderní britské historie. Je známý díky svému dílu z oblastí středověké literatury, křesťanské apologetiky, literární kritiky a beletrie. Jeho v současnosti nejznámějším dílem je série knih Letopisy Narnie.
Byl blízkým přítelem J. R. R. Tolkiena (John Ronald Reuel Tolkien), autor Pána prstenů.¨

Lewisova díla byla přeložena do více než 30 jazyků včetně češtiny a každý rok se jich prodalo více než milion výtisků. Knih ze série Letopisy Narnie se dosud prodalo více než 100 milionů výtisků. Některá Lewisova díla byla zpracována jako divadelní nebo filmové adaptace, z nichž nejvýznamnější je filmové zpracování Lva, čarodějnice a skříně z produkce The Walt Disney Company, které bylo uvedeno v roce 2005.
Z jeho křesťanských děl dosáhly velkého úspěchu a celosvětové popularity např. Rady zkušeného ďábla, které byly přeloženy do desítek jazyků (včetně češtiny) a v současnosti se pracuje na jejich převedení na filmové plátno, či kniha K jádru křesťanství